Legea salarizării unitare – varianta oficiala. Probleme identificate.

Nota Pro Lex:

  1. Salariul de baza se echivaleaza cu salariul functiei de baza (care cuprinde salariul de functie, salariul de grad, gradatia si indemnizatia de comanda). In acest moment, in MAI, salariul de baza este echivalat cu salariul de functie.
  2. Pentru celelalte categorii bugetare gradatia de vechime  se calculeaza la salariul de baza si se includa in salariul de baza prin majorarea valorii prevazuta in grila), iar pentru politisti, gradatia de vechime se calculeaza la salariul de functie. 
  3. Nu este reglementat sporul pentru munca prestata, in timpul programului normal de lucru, in zilele de repaus saptamanal si sarbatori legale. Art. 89 din Anexa VI Cap II face trimitere la munca suplimentara. Mai mult, pentru toti bugetarii, sporul pentru munca suplimentara se calculeaza la salariul de baza (cu vechimea inclusa prin majorarea salariului de baza din grila), iar pentru politisti se calculeaza la valoarea salariului de functie, desi acesta, potrivit proiectului, nu mai este echivalat cu salariul de baza ca in prezent.
  4. Desi pentru celelalte categorii bugetare sporurile se calculeaza la salariul de baza (care include si gradatia de vechime), pentru politisti, sporurile se calculeaza la salariul de functie (fara gradatia de vechime);
  5. Soldele/salariile compensatorii nu mai sunt reglementate;
  6. Majorarile salariale nu sunt proportionale:

Incepand cu 01 iulie 2017:

  • salariile de functie ale politistilor se majoreaza cu 5%;
  • Incepand cu 01 iulie 2017, soldele de functie ale militarilor se majoreaza cu 20%;

Incepand cu 01 ianuarie 2018:

  • salariile de baza pentru medici si asistenti medicali se stabilesc la nivelul celor prevazute pentru 2022;
  • salariile de baza ale personalului didactic din invatamant cresc cu 50%;
  • salariile de functie/soldele de functie ale politistilor si militarilor cresc cu 25%

Daca la 1 ianuarie 2018 cuantumul salariilor de baza/salariile functiilor de baza/soldele functiilor de baza sunt mai mari decat cele prevazute in anexe pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari ca urmare a majorarilor, se acorda cele prevazute pentru anul 2022. Adica exista posibilitatea ca unora sa le scada salariile de baza, nerespecatandu-se principiului dreptului castigat.

Nu se regasesc amendamentele convenite cu MAI, atat pentru legea salarizarii unitare, cat si pentru salarizarea de pana la intrarea in vigoare a noii legi de salarizare.

La nivelul Ministerului Muncii nu au avut loc negocieri cu partenerii de dialog social (cenfederatiile sau federatiile reprezentative din familiile ocupationale), proiectul legii fiind asumat doar de Guvern.

Pro Lex a identificat mai multe articole susceptibile a fi declarate neconstitutionale, iar altele care contravin principiilor mentionate chiar in proiectul legii.

 

Referitor la declaratiile optimiste ale unor reprezentanti ai MAI sau sindicatelor, Pro Lex propune sa fie luate cu rezerva, intrucat realitatea (proiectul legii) nu ne da motiv de satisfactie, ba chiar de ingrijorare. Unele “succese in negocieri” ulterioare publicarii proiectului de lege, sunt chiar prevederi in lege, propuneri convenite intre federatiile sindicale si MAI, dar inca neprevazute in lege, dar ele ascund problemele reale (pierderile).

 

Daca aveti si alte observatii si propuneri, va rugam sa ni le comunicati cu argumente, cat mai repede posibil, la adresa de e-mail lincuvasile@prolex.ro

La nivelul Confederatiei Meridian s-a luat decizia de a se centraliza problemele identificate si propunerile de modificare, urmand a avea loc o sedinta pentru definitivarea acestora la nivelul tuturor familiilor ocupationale. Cu acea ocazie se va decide si reactia sindicala la proiectul legii unitare.

 

Legea Salarizării Unitare poate fi consultată accesând link-urile de mai jos:

LEGE – CADRU privind  salarizarea personalului platit din fonduri publice: http://bit.ly/2plLmnS

Expunere de motive: http://bit.ly/2plIiIh

Anexa I – Cap. I lit. B – Reglementari specifice personalului didactic din invatamant: http://bit.ly/2o0faGd

Anexa I – Cap. III lit. E – Reglementari specifice personalului clerical, care isi desfasoara activitatea in tara, in cadrul cultelor religioase din Romania, recunoscute potrivit legii: http://bit.ly/2oRfkUr

Anexa II, Cap. II – Reglementari specifice personalului din sanatate: http://bit.ly/2oXRgPu

Anexa IV, Cap. III – Reglementari Externe: http://bit.ly/2oRsi4B

Anexa IV, Cap. IV – Reglementari Externe: http://bit.ly/2oql7iY

Anexa IV, Cap. V – Nomenclator Externe: http://bit.ly/2nxKos0

Anexa IV, Cap. VI – Sporuri, premii si alte drepturi: http://bit.ly/2oRhrYt

Anexa V, Cap. VIII – Reglementari specifice personalului din sistemul Justitiei: http://bit.ly/2oRCJW7

Anexa VI, Cap. II – Reglementari specifice personalului din institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala: http://bit.ly/2nxUUQ8

Anexa VII: http://bit.ly/2oR5v98

Anexa VIII Cap. I lit. B – Reglementari specifice functionarilor publici: http://bit.ly/2nxKMae

Anexa VIII – Cap. II lit. K – Reglementari specifice personalului incadrat pe baza de contract individual de munca – personal contractual din administratia publica: http://bit.ly/2nUoU4f

Anexe coeficienti: http://bit.ly/2ojjOBN

 

 

Comentarii

comentarii